Dieta wg. św.Hildegardy Kulinaria Thermomix

Dieta św.Hildegardy Pierwsza reguła życiowa

Dieta św.Hildegardy Pierwsza reguła życiowa:

 

Co średniowieczna zakonnica mogła wiedzieć o naszym jedzeniu?

Dlaczego jej wiedza jest dla nas na wagę złota?

Dlaczego reguły św.Hildegardy są jak drogowskaz w obecnym świecie? Nawet w obecnym czasie COVID-19?

A właśnie wiedziała dużo i to jest najtrudniejsze do przyjęcia osobom, które nie wierzą w Boga, ponieważ jej wiedza w całości pochodziła od Boga. Tak po prostu – miała dar. Podzieliła się swoją wiedzą, choć w czasach średniowiecza było to groźne dla kobiet. Mogła spłonąć na stosie jak wiele ówczesnych kobiet. W jednej ze swoich książek napisała (a raczej podyktowała) przesłanie do przyszłych pokoleń : Moja wiedza będzie użyteczna w czasach gdy, woda będzie niezdatna do picia, słońce szkodliwe a powietrze zanieczyszczone. Minęło ok.1000 lat, kiedy żyła św.Hildegarda -obecnie doktor kościoła – co jest nietypowe dla kobiet. Można z całą pewnością powiedzieć,że wiedza hildegardowa jest już potrzebna. Odkryłam ten temat 2 lata temu i jestem coraz bardziej zafascynowana tą świętą i mądrością jej nauk! Są dla mnie drogowskazem, który jest tak cenny, że nie mogę zostawić go dla siebie – dlatego m.in moje blogowanie , przepisy na potrawy zgodne z wytycznymi św.Hildegardy, warsztaty kulinarne.

Reguł jest sześć i wszystkie równie ważne, ale pierwsza mówi o jedzeniu.

  1. Dokonuj właściwego wyboru artykułów spożywczych. 

Jemy za dużo, zbyt kalorycznie, za szybko i byle co. Takie są grzechy główne obecnego jedzenia – bo ciężko jest napisać pożywienia.

Zdrowa Żywność

Artykuły ze sklepów ze zdrowym jedzeniem są droższe – często aż niedostępne przez to.  Moim rozwiązaniem na wyższe ceny artykułów z upraw i produkcji eko jest po prostu kupować mniej. Dostępne są fajne e- sklepy, stoiska na bazarkach -trzeba je tylko namierzyć i sprawdzić. Regularnie kupuję produkty od odpowiedzialnych rolników i producentów np. w lokalnyrolnik.pl , owocowo.com.pl i art. zbożowe w orvita.pl. Dzięki planowaniu, dzięki nie wyrzucaniu jedzenia możemy zaoszczędzić na „dobre zakupy” Zero waste to świetne hasło, nikt z nas nie lubi wyrzucać jedzenia i marnować pieniędzy. Produkty eko nie mają długiej trwałości, dlatego tym bardziej trzeba planować logicznie – mała lodówka w tym też bardzo pomaga 🙂

Samodzielne przygotowywanie potraw

Mój ukochany Thermomix jest niezastąpiony przy planowaniu, zakupach i „czyszczeniu” lodówki z produktów, które w niej zalegają. Rozwiązaniem na ZeroWaste jest zbiór przepisów na platformmie kulinarnej Cookidoo.pl – możesz sobie ją sprawdzić i potestować przez cały miesiąc. TU możesz poczytać o nim więcej. Możesz też zobaczyć TM6 w działaniu na moim kanale Youtube TU LINK.

Thermomix ułatwia bardzo wykonywanie samodzielne potraw ze składników podstawowych. W ten sposób unikam jedzenia przetworzonego i półproduktów, które naszpikowane są chemią, polepszaczami i różnymi utrwalaczami.

Ostatnio, w czasie gdy rzadko chodzi się do sklepu i migusiem się po nim przebiega – kupiłam paczkę gotowych lodów (nie wspomnę sieci). Oczywiście bez sensu zakup, ale dał mi kolejny raz dowód na istnienie śmieci zamiast jedzenia. Pięknie wyglądały (oczywiście) w smaku takie sobie- zgaga po spożyciu itp itd. Zjedliśmy po trochu resztę odłożyłam do zamrażarki. I o dziwo przy wielodzietnej rodzinie te lody „same się ” nie zjadały. Końcówka lodów w pudełku tylko zajmowała mi miejsce  – więc je wyciągnęłam z zamrażarki i postawiłam na blacie w kuchni. Po ok. 4 godz. „lody” były takie same jak w zamrażarce. O dziwo nie rozpuściły się i nie zmieniły struktury.  Dopiero wtedy zerknęłam na skład – tragedia – wszystko czego nie powinno być w jedzeniu. Mamy wybór możemy jeść co się nawinie lub konsekwentnie wybierać dobrze.

Czego powinniśmy unikać? Co jest złe nawet dla zdrowych?

W kuchni hildegardowej jest mało wykluczeń i to podoba mi się najbardziej. A najbardziej podoba mi się, że rozsądek jest wskazany ponad rygorami i fanatyzmem. Św.Hildegarda wskazała czego powinniśmy unikać – pisała najczęściej nie są dobre ani dla zdrowych, ani dla chorych . Oczywiście nikt nie umrze jak zje takie artykuły, ale lepiej tego unikać:

Truskawki

to owoce, które św.Hildegarda rozszyfrowała 1000 lat temu – truskawki jak żadne inne owoce wywołują mnóstwo alergii i wysypek skórnych. Są tak mocno opryskiwane,że praktycznie są naszpikowane chemią – inaczej błyskawicznie występuje na nich pleśń.

Mimo iż bardzo lubiłam te owoce – dużo rzadziej po nie sięgam i jeżeli już to z eko-upraw.

Brzoskwinie

podobnie jak truskawki wywołują alergie i wysypki. Św. Hildegarda pisała,że zaflegmiają żołądek.

Śliwki

zawierają składnik, który zawiera bilirubinę i kwas żółciowy – podobnie jak przy wysokim stresie, gniewie i w błędach dietetycznych. Wtedy nasz organizm, aby zneutralizować te złe składniki musi wydatkować rezerwy składników mineralnych, aby utrzymać właściwe PH i florę bakteryjną.

Pory

mają wysoką zawartość siarki, przez co powoduje procesy gnilne .

Mięso

Św.Hildegarda zaleca wstrzemięźliwość od mięsa. Wskazuje spożywanie mięsa tylko w umiarkowanych ilościach „Mięso zwierzęce powoduje,że człowiek obrasta w tłuszcz” Jedynym rodzajem mięsa, które wyklucza św. Hildegarda jest wieprzowina, pisząc że ten rodzaj mięsa wpędza człowieka w choroby.

Mleko

Nie  trawimy go w całości mleko krowie zawiera zupełnie inne białko niż mleko matki ( mleko krowie jest idealne dla cieląt ). Szczególnie w wieku starszym pojawia się nietolerancja laktozy.

Co powinniśmy wybierać? Co jest świetne wśród dobrych ?

Orkisz

Zawiera biologicznie wysokowartościowe  białka, węglowodany złożone, potrzebne do życia składniki mineralne oraz chroniące zdrowie witaminy i mikroelementy

Pamiętajcie, że nie każdy orkisz na naszym rynku to prawdziwy orkisz. Tylko prastare odmiany, niemodyfikowane genetycznie jest dobry. Odmiany : Oberkulmer Rotkorn (Górnokulmskie czerwone ziarno) – najszlachetniejsza odmiana, Roter Tiroler,Altgold-Rotkorn,Baulaender Spelz,Neuegg-Weisskorn,Ostro, Frankenkorn,Schwabenkorn Wszystko inne to pseudo-orkisz.

Przepis na chleb na zakwasie TU LINK

Warto zamieniać mąkę pszenną na orkiszową. Polecam e-sklep z prawdziwym orkiszem orvita.pl

Pszenica jest obecnie tak mocno zmieniona, że nie przypomina tego gatunku sprzed kilkudziesięciu lat:

  • Nie trawimy jej w całości
  • Oszukuje nasz system immunologiczny
  • Ma bardzo wysoki indeks glikemiczny (biały cukier ma tylko trochę wyższy)
  • Pszenica ma bardzo podobne białko do naszego ludzkiego białka
  • Powoduje choroby z autoagresji

Koper włoski

  • przeciwdziała nieprzyjemnemu zapachowi
  • Jest  środkiem oczyszczającym przy dolegliwościach  żołądkowo-jelitowych
  • Pomaga w problemach trawiennych i wzdęciach, w przekwaszeniu żołądka i zgadze
  • Bogaty w olejki eteryczne o właściwościach aseptycznych

Surówka z fenkułu TU LINK

Kasztany jadalne 

Działanie odżywcze w każdej postaci. Mąka kasztanowa mieszana z miodem jest lekarstwem wspomagającym wątrobę.

Gofry z dodatkiem mąki kasztanowej- przepis autorski tu link

Oczyszczanie

Żyjemy w czasach, w których oczywiste jest, że wszelkiego rodzaju toksyny i złogi muszą być koniecznie usuwane z organizmu.

Hebratka z nasion kopru : TU LINK

Post orkiszowy jest zabiegiem leczniczym u św.Hildegardy . Jej holistyczne (wszechstronne, wielopoziomowe) podejście do tematu postu uświadomiło mi jego znaczenie. Post pomaga w utracie wagi, oczyszczeniu organizmu i umysłu. „kiedy odciążone jest ciało, odpoczywa również dusza – uczucia, emocje stają się bardziej harmomijne” cytat z książki p.Marka Zaręby (Medycyna naturalna św Hildegardy) Pan Marek zadaje ankietowe pytania, które mają uświadomić czytelnikowi czy jest mu potrzebny post. Oto kilka z nich:

Czy odczuwasz problemy z koncentracją?

Czy często masz negatywny obraz wydarzeń?

Czy odczuwasz skrajne lub stałe wyczerpanie?

Jak szybko regenerujesz się po wysiłku fizycznym?

Czy po posiłkach odczuwasz niestrawność , wzdęcia..?

Czy masz częste zaprcia lub biegunki?

Czy zapach Twojego potu jest nieprzyjemny?

Czy odczuwasz ból stawów po przebudzeniu?

Dokonuj właściwego wyboru artykułów spożywczych, unikaj pszenicy, mięsa. Wybieraj orkisz, koper włoski, kasztany jadalne. Dieta prawie wegańska te hildegardowe podpowiedzi. Prawie w tym wypadku robi dużą różnicę 🙂 Nie musisz odmawiać sobie mięsa – wystarczy je ograniczyć.

Brak komentarzy

Zostaw komentarz